Er du studerende, og søger du information om Roskilde Festival-gruppen til opgaver?

Her kan du finde udvalgte strategier samt oplysninger om Roskilde Festival-gruppen og Roskilde Festival.

Mia Dernoff ©

ORGANISATION

Roskilde Festival-gruppen er en samlende betegnelse for Fonden Roskilde Festival og dens datterselskab Roskilde Kulturservice A/S samt Foreningen Roskilde Festival, der står for arrangementet Roskilde Festival. 
 

Roskilde Festival-gruppens overordnede ambition er at udvikle åbne og engagerende fællesskaber, der flytter mennesker gennem musik, kunst, bæredygtighed og aktiv deltagelse.

Alle aktiviteter har samme formål:  

At støtte kulturelle og velgørende formål med særligt fokus på børn og unge.
 
Mange studerende bruger Roskilde Festival som case i opgaver og undersøgelser, og Roskilde Festival-gruppen samarbejder både med uddannelsesinstitutioner som Danmarks Tekniske Universitet og Aalborg Universitet og virksomheder. Disse samarbejder varetages af Team Student Platform og sikrer bl.a., at de enkelte undersøgelser forankres de rigtige steder i organisationen, indgåelse af aftaler, sikring af kvalitet og opfølgning på resultater. 

Har du spørgsmål? 

Send os en mail på info@roskilde-festival.dkinfo@roskilde-festival.dk

Jonas Jessen Hansen ©

FAKTA OM ROSKILDE FESTIVAL

Der var cirka 130.000 deltagere på Roskilde Festival 2016, hvilket gjorde den til Danmarks fjerdestørste by målt i indbyggertal.

I 2016 fyldte festivalområdet cirka 2.500.000 m², hvilket svarer til cirka 350 fodboldbaner.

Ca. 60 % af publikum ankommer til festivalen med toget. Roskilde Festival fik egen togstation i 1995. 

183 kunstnere fra over 30 lande spillede på Roskilde Festival 2016.

I 2016 var der ni scener: Apollo, Apollo Countdown, Arena, Avalon, Gloria, Orange Scene, Pavilion, Rising og Street City Stage.

De ni scener brugte cirka 33 % af det samlede strømforbrug på Roskilde Festival 2016. Meget af den øvrige strøm blev brugt til madlavning og køling af føde- og drikkevarer.

Roskilde Festivals elforbrug i 2016 var 19.158.373 watt, hvilket svarer til 478.959 40 watt-pærer Siden 2008 er strømforbruget på scenerne samlet nedbragt med cirka 29 %. Det er 
bl.a. sket ved at indføre LED-lys på dele af scenerne.

Gennemsnitsalderen for publikum er 24 år.

Kønsfordelingen lå i 2016 på 50 % kvinder og 50 % mænd. 55 % af publikum var singler i 2016.

Beskæftigelsesmæssigt angiver 55 % af publikum i 2016, at de er studerende, mens 46 % er i arbejde. 4 % er ledige, mens 4 % angiver sig som selvstændige.

I 2016 var 84 % af publikum fra Danmark, 9 % fra Norge, 3 % fra Sverige og 4 % fra det øvrige udland. Billetterne er solgt i 74 forskellige lande.

23 % af publikum var på Roskilde Festival for første gang i 2016, mens 7 % var på deres 10. festival eller mere. 95 % vil anbefale Roskilde Festival til andre.

Den officielle mobil-app havde 138.000 aktive brugere, som i alt streamede over 2.800.000 sange. I gennemsnit tilbragte brugerne 31 minutter på app'en i løbet af festivalen.

90 % af publikum siger, at de i løbet af festivalen har lyttet til musik, som de ikke kendte i forvejen.

Den samlede affaldsmængde på Roskilde Festival 2016 var cirka 2.500 tons. Det svarer til vægten af 415.964 elefanter.

I alt 50.000 telte blev slået op på festivalen i 2016. 4.600 deltagere valgte at bo i campingområderne Clean Out Loud, Dream City og Settle'n Share.