Foto: Steffen Jørgensen

Vi strammer canopyen


Efter 10 gode år ændrer Roskilde Festival-gruppen canopyen i logoet. Du kan se vores nye, flotte logo øverst til venstre på denne side.

Inspirationen er stadig Orange Scene, men den nye version er uden ”barduner. Den får følgeskab af en ny skrifttype, som er specielt udviklet til Roskilde Festival-gruppen og bærer navnet ”4000”.

Sammen er de bærende elementer i en generel design-opstramning i Roskilde Festival-gruppen, hvor gruppen i bogstaveligste forstand har skærpet profilen og fundet ind til kernen.

Målet er at samle alle gruppens aktiviteter visuelt omkring festival-brandet.

Samlet identitet
Roskilde Festival er vores 'moder-brand'. Vores kompetencer udspringer af festivalen, og det er i høj grad kendskabet til festivalen, der gør, at kunderne henvender sig til os om andre opgaver. Men festivalen var faktisk ikke specielt tydelig i vores samlede visuelle identitet. Så da vi i foråret ændrede gruppens juridiske struktur, besluttede vi også at se på identiteten. Og i forlængelse af det arbejde, valgte vi også at ændre canopyen”, fortæller talskvinde Christina Bilde.

Den revitaliserede identitet er udviklet af brandbureauet e-Types.

På vej siden 1978
Den rigtige canopy-scene stod første gang på Roskilde Festival i 1978. Året efter optrådte den for første gang på Roskilde-plakaten som festival-logo.

Siden har den været gengivet både meget stiliseret, med meget lange barduner, haft selskab af en sol, været grøn (!) mm.

Seneste logo-versionering blev introduceret i 1993.

Se gennengangen af vores mange forskellige typer af canopyer gennem årene (pdf)

Som del af offentliggørelsen efterlyste Roskilde Festival publikummer med canopyen tatoveret på kroppen. Seks af dem blev inviteret til at mødes med festivalen, hvor de fik præsenteret det nye logo.

Se deres reaktioner i denne video

Publiceret:

23-05-2013 13:47

Nyheder

NETOP NU